غامدی صاحب کا تصور تبیین اور لونڈیوں کی سزا پر ان کی وضاحت پر

Published On February 28, 2024
جاوید غامدی کی تکفیری مہم: وحدت الوجود اور دبِستانِ شبلی

جاوید غامدی کی تکفیری مہم: وحدت الوجود اور دبِستانِ شبلی

نادر عقیل انصاری اسلامی تاریخ میں یونان و روم کے فکری تصورات کی یورش، منگولوں کے حملے، اور صلیبی جنگوں جیسے مصائب معلوم و معروف ہیں، اور ان میں مضمر خطرات کی سنگینی سے مسلمان بالعموم باخبر ہیں۔ یوروپی استعمار زہرناکی میں ان فتنوں سے بڑھ کر تھا۔ مغربی استعمار کا تہذیبی...

جاوید احمد غامدی اور بنو امیہ کے سرکاری بیانیہ کی ترجمانی

جاوید احمد غامدی اور بنو امیہ کے سرکاری بیانیہ کی ترجمانی

عامر حسینی جاوید احمد غامدی صاحب کی سوشل میڈیا پر ایک ویڈیو وائرل ہوئی ہے۔ اس ویڈیو میں ان سے حضرت علی ابن ابی طالب کرم اللہ وجہہ اور معاویہ ابن ابی سفیان کے بارے میں سوال ہوا کہ کس کا موقف درست تھا۔ اس کے جواب میں انھوں نے جو گفتگو کی اس کا لب لباب یہ تھا:۔ غامدی...

حدیثِ عمار رضی اللہ عنہ

حدیثِ عمار رضی اللہ عنہ

ایڈمن آف اسلام اینڈ ڈائورسٹی حدیث نبوی، حدیث عمار (رض) ہمارے لئے قطعی نص ہے اور رسول اللہ (ع) کی نبوت کی واضح نشانیوں میں سے ہے اور ہمارے لئے خط احمر کا درجہ رکھتی ہے،اس پر تشکیک کرنے والا ہمارے نزدیک ضال ومضل ہے – غامدی صاحب نے اس صحیح حدیث کا انکار کر کے اپنی ناصبیت...

امام النواصب جاوید غامدی

امام النواصب جاوید غامدی

احمد الیاس ہر ضلالت کی طرح ناصبیت بھی اپنی ہر بات کی تردید خود کرتی ہے۔ ایک طرف یہ ضد ہے کہ سسر اور برادر نسبتی کو بھی اہلبیت مانو، دوسری طرف انتہاء درجے کی بدلحاظی اور بدتمیزی کے ساتھ امام النواصب جاوید غامدی کہتے ہیں کہ داماد اہلبیت میں نہیں ہوتا لہذا علی بن ابی...

سیدنا علی اور سیدنا معاویہ کی سیاسی اہلیت کا تقابل

سیدنا علی اور سیدنا معاویہ کی سیاسی اہلیت کا تقابل

محمد فہد حارث محترم جاوید احمد غامدی کے سیدنا علیؓ اور سیدنا معاویہؓ کے شخصی فضائل و سیاسی اہلیت کے تقابل سے متعلق ایک ویڈیو بیان کو لیکر آج کل کافی شور مچا ہوا ہے۔ اس سے پہلے کہ ہم اس ویڈیو کے سلسلے میں جناب جاوید احمد غامدی صاحب کی شخصیت پر تبصرہ کریں جیسا کہ بیشتر...

کیا سیدنا علی کوئی مغلوب حکمران تھے ؟

کیا سیدنا علی کوئی مغلوب حکمران تھے ؟

شاہ رخ خان غامدی صاحب سیدنا علی -رضی اللہ عنہ- کی حکومت کے متعلق یہ تاثر دیے چلے آ رہے ہیں کہ سیدنا علیؓ اپنی سیاست میں ایک کمزور حکمران تھے۔ جب کہ ابھی تک یہ بات سمجھ سے بالاتر ہے کہ موصوف کے نزدیک سیاست کس چیز کا نام ہے؟ اگر غلبہ کی بات کی جائے تو وہ تو سیدنا علیؓ...

ڈاکٹر زاہد مغل

تبصرہ

محترم جناب غامدی صاحب کے تصور تبیین کی قرآن کے محاورے میں غلطی واضح کرنے کے لئے دی گئیں چھ میں سے آخری مثال بدکار مرد و عورت کی سزا سے متعلق تھی۔ سورۃ نور کی آیت 2 میں ان کی سزا 100 کوڑے بیان ہوئی تاہم سورۃ نساء آیت 4 میں ارشاد ہوا کہ بدکار لونڈی کی سزا نصف یعنی پچاس کوڑے ہیں جو سورۃ نور میں مذکور عام الفاظ میں تخصیص ہے۔ اس پر غامدی صاحب کا جواب ہماری توقع کے عین مطابق تھا کیونکہ ہم ان کی تفسیر القرآن سے اس کی نوعیت سے واقف تھے۔ ان کے جواب کا خلاصہ یہ ہے کہ سورۃ نور کی آیت میں اسم فاعل کے صیغے استعمال ہوئے ہیں جو کسی جرم کے اس طرح اہتمام کے ساتھ ارتکاب پر دلالت کرتے ہیں جو کسی رعایت کا متقاضی نہ ہو نیز وہاں مذکور یہ سزا کسی عمل کی انتہائی سزا ہے۔ ان کا کہنا ہے کہ جس طرح شریعت نے بچوں اور مجنوں وغیرہ کے لئے احکام میں رعایت رکھی ہے اسی طرح لونڈی بھی تربیت کے مواقع میسر نہ ہونے نیز اپنے معاشرتی سٹیٹس کے باعث سزا میں ایسی رعایت کی مستحق تھی۔ پس لونڈی کی سزا میں یہ تخفیف بایں معنی ابتدا سے مفہوم تھی کہ یہ شریعت کے عام قواعد پر مبنی ہے۔ لہذا سورۃ نساء کی آیت نے سورۃ نور کی آیت میں تخصیص نہیں کی بلکہ اس آیت سے متعلق ایک رعایت کی تبیین کی ہے، یعنی لونڈی ابتداء ہی سے اس حکم میں مراد نہ تھی۔

تبصرہ

1۔ غامدی صاحب کی اصطلاح میں سورۃ نساء کے اندر مذکور لونڈی سے متعلق یہ حکم یا بیان شریعت، یعنی اصل حکم، ہے یا فرع۔ کیونکہ یہ تبیین ہے لہذا ان کے نظرئیے کی رو سے یہ فرع بنتی ہے۔ چنانچہ اگر لونڈی کے لئے سزا میں یہ نرمی قاعدہ عامہ کے تحت مان لی جائے تب بھی غامدی صاحب کو ماننا ہوگا کہ بذات خود “کتنی و کیسی نرمی” کا پہلو مجمل تھا جسے شارع نے نئے خطاب سے واضح کیا۔ یعنی کوئی کہہ سکتا تھا کہ اس صورت میں لونڈی کو مثلاً تھپڑ وغیرہ مار کے چھوڑ دو، یا 10 کوڑے لگا دو یا 80 کوڑے لگا دو غیرہ کہ یہ سب نرمی کی صورتیں ہیں، لیکن شارع نے کہا کہ کوڑے ہی مارنے ہیں اور وہ بھی 50 مارنے ہیں۔ چنانچہ قاعدہ عامہ سے زیادہ سے زیادہ “نرمی کئے جانے”کو تبیین قرار دیا جاسکتا ہے لیکن اس نرمی کا کوڑے اور 50 کے عدد میں بند ہونا از خود ایک ایسا نیا حکم ہے جس کی تفہیم کی کوئی بنیاد سورۃ نور کی آیت میں موجود نہیں اور قرآن نے اسے تبیین کہا۔ ہاں اگر غامدی صاحب یہ کہیں کہ لونڈی کے بارے میں شارع کا یہ حکم نری ارشاد کی قبیل سے ہے اور ہم چاہیں تو پچاس کے بجائے مثلاً 25 کوڑے لگالیں یا کوڑوں کی جگہ کوئی دوسری سزا دیں تو پھر ان کی بات درست ہوسکتی ہے بصورت دیگر یہ بات ثابت ہوئی کہ تبیین صرف اس چیز میں بند نہیں جسے غامدی صاحب اپنے نظرئیے میں تبیین بمعنی فرع قرار دیتے ہیں بلکہ ایک اضافی یا نئے حکم کو متعین کرنا بھی تبیین قرار پاتا ہے۔ نیز اس سے “تاخیر البیان عن وقت الخطاب” کا جواز بھی ثابت ہوا کیونکہ غامدی صاحب کے مطابق آیت کے ساتھ ہی یہ سوال پیدا ہوگیا تھا کہ “لونڈی کا حکم کیا ہوگا؟” لیکن شارع نے اس وقت اس کا جواب نہیں دیا۔

2۔ یہ بات درست ہے کہ شارع اضطرار اور اسی طرح عوارض اہلیت جیسے خصوصی احوال کی بنا پر احکام میں رعایت کرتا ہے لیکن کن احوال کی تاثیر کن احکام شریعہ پر کس قدر ہوگی، کیا اس کا تعین مجتہدین ہر مسئلے میں اپنی جانب سے کرسکتے ہیں؟ غامدی صاحب کی بحث پر مزید گفتگو کے لئے چند مزید امور کا علم لازم ہے، لہذا ہم چند متعلقہ سوالات مقرر کئے دیتے ہیں۔ کیا غلامی کی تاثیر دیگر مسائل میں بھی نصف رعایت ہے؟ مثلاً اگر لونڈی قتل عمد و خطا کرے، یا ڈاکہ ڈالے یا کسی کو زخم دے تو کیا یہاں بھی آزاد کے مقابلے میں نصف سزا، دیت و ارش وغیرہ ہوگا؟ اسی طرح ان کے نزدیک کیا لونڈی کے لئے نماز و روزے وغیرہ میں بھی تخفیف ہوگی؟ اگر غلامی کی تاثیر سب امور میں یکساں نہیں تو معلوم ہوا کہ بدکاری کے معاملے میں لونڈی کی سزا میں یہ تخفیف قواعد عامہ سے ماخوذ نہیں ہوسکتی بلکہ ماننا ہوگا کہ شارع کا یہ خاص حکم ہی اس کی بنیاد ہے جسے مجتہدین اپنی جانب سے مقرر نہیں کرسکتے تھے نیز جسے تخفیفی قاعدہ قرار دیا جارہا ہے وہ صرف اس کی تفہیم کا طریقہ ہے نہ کہ اس حکم کی تعیین کی بنیاد۔

3۔ غامدی صاحب متعدد مسائل میں چند طرح کے قواعد کے تحت بعض امور کو عام حکم سے الگ کرتے ہوئے یہ فرض کرلیتے ہیں کہ یہ افراد گویا ابتدا ہی سے عام حکم میں شامل نہ تھے۔ بعینہہ اسی منہج پر شادی شدہ زانی کو بھی با آسانی سورۃ نور کی آیت سے ابتداءً ہی الگ فرض کیا جاسکتا ہے اور ایسی توجیہہ کی مثالیں علمائے اسلام کے ہاں موجود ہیں۔ مثلاً یہ کہا جاسکتا ہے کہ شریعت میں جس طرح جرم کی نوعیت اور مجرم کے احوال سزا میں تخفیف کا باعث بنا کرتے ہیں (جیسا کہ لونڈی کی سزا میں ہوا)، اسی طرح یہ پہلو سزا میں اضافے کا بھی باعث بن جاتے ہیں جس کی نظیر حرابہ کی سزائیں، اسی طرح چوری کی سزا اگر ہاتھ کاٹ دینا ہے تو ڈاکے کی بعض صورتوں میں ہاتھ پیر دونوں کاٹ دینا ہے۔ ادنی غور و فکر سے یہ بات معلوم ہے کہ شادی شدہ کا یہ فعل کنوارے کے اس فعل کے مقابلے میں جرم کی شدت و نوعیت کے کئی اضافی پہلو لئے ہوئے ہے۔ چنانچہ غامدی صاحب کے اصول پر کہا جاسکتا ہے کہ ایسے امور حضورﷺ سے پوشیدہ نہیں ہوسکتے تھے اور اس لئے آپﷺ نے بطور تبیین ان کے جرم کی زیادہ سزا مقرر فرمائی نیز مخاطبین کے لئے یہ بات پہلے دن سے واضح تھی کہ سورہ نور کا حکم شادی شدہ کے لئے نہیں ہے جس کی ایک واضح دلیل یہ ہے کہ صحابہ و تابعین کے دور سے سنی فقہی مکاتب میں اس بات پر دوسری رائے نہیں رہی (اگرچہ توجیہہ کے انداز مختلف رہے ہوں)۔ غامدی صاحب کے اصولوں میں اس بات کو رد کرنے کی کوئی دلیل “ذوقی انتخاب” کے سوا نہیں ہوسکتی۔ اس کے خلاف یہ نہیں کہا جاسکتا کہ آیت کے عمومی الفاظ اس کے خلاف ہیں کیونکہ یہی بات لونڈی کے معاملے کو تخصیص قرار دینے میں درپیش تھی، تو جس اصول پر ایک قسم کو ابتدا سے حکم سے الگ فرض کرلیا گیا اسی پر دوسری کو فرض کیا جاسکتا ہے۔

Appeal

All quality educational content on this site is made possible only by generous donations of sponsors like you. In order to allow us to continue our effort, please consider donating whatever you can!

Do Your Part!

We work day in and day out to produce well-researched, evidence based, quality education so that people may gain the correct understanding of their religion. But our effort costs a lot of money! Help us continue and grow our effort so that you may share in our reward too!

Donate

You May Also Like…